جراحی Bariatric با کاهش خطر بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و مرگ ارتباط دارد

17اکتبر 2018 - احتمال بروز یک حادثه ی مرتبط با عروق کرونر (مانند حمله قلبی) و یا سکته مغزی در طی پنج سال برای افراد بسیار چاق مبتلا دیابت نوع 2 که تحت عمل جراحی چاقی (کاهش وزن) قرار گرفتند، نسبت به کسانی که مراقبت های استاندارد دیابت را دریافت کردند، تقریبا 40٪ کمتر است.
احتمال مرگ به هر علتی برای بیمارانی که تحت عمل جراحی باریاتریک قرار می گیرند، بیش از 70٪ کاهش می یابد، این موضوع بیانگر فواید قابل توجه عمل جراحی لاغری در افزایش امید به زندگی، نسبت به مراقبت های استاندارد برای این گروه از افراد است.
در این مطالعه انواع مختلف جراحی باریاتریک مورد استفاده قرار گرفت:  71٪ از بیماران تحت عمل جراحی بای پس معده به روش Roux-en-Y ، 17 درصد تحت عمل جراحی گاسترکتومی آستینی(sleeve gastrectomy) و 7 درصد تحت عمل حلقه گذاری قابل تنظیم معده یا Adjustable gastric band قرار گرفتند.
این تحقیق در ایالات متحده آمریکا توسط   Kaiser Permanente، که یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی در واشنگتن، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی است، و موسسهHealthPartners  در مینه سوتا انجام شده است. تحقیق اخیر بر اساس تحقیقات قبلی همین گروه است که نشان داد دیابت در میان حدود نیمی از بیماران تحت عمل بای پس معده، بهبود یافت(بیماران به مقدار قند خون طبیعی بدون دارو دست یافتند) و خطر بیماری های میکرووسکولار(عروق خونی کوچک) در بیمارانی که تحت جراحی لاغری به هر روشی قرار گرفته بودند، تقریبا به یک دوم کاهش یافت. عوارض دیابت می تواند تأثیر قابل توجهی بر طول عمر و کیفیت زندگی این افراد داشته باشد و از این رو ممکن است جراحی باریاتریک برای بهبود زندگی برخی افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.
در حالی که بعضی از افراد ممکن است از جراحی باریاتریک یا لاغری برای کاهش وزن سود ببرند، این روش آخرین اقدام برای مقابله با چاقی است. روشهای جراحی باریاتریک به استثنای باندینگ معده، غیر قابل برگشت هستند و اکثر سیستم های بهداشتی به آسانی هزینه ی انجام آن را متقبل نمی شوند. بنابراین، این نوع عمل جراحی تنها باید زمانی انجام شود که خطرات و مزایای بالقوه ی آن برای هر بیمار به طور کامل در نظر گرفته شود.
دکتر David Arterburn، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: برای اکثر افراد مبتلا به دیابت و چاقی شدید، تغییر سبک زندگی و دارو ممکن است در کاهش قابل توجه این خطرات موثر نباشد.نتایج این تحقیق نشان می دهد که جراحی باریاتریک ممکن است موارد جدید حمله قلبی و سکته را کاهش دهد و از مرگ و میر به همه ی دلایل بکاهد.
شایان ذکر است که داده های این مطالعه، مشاهداتی است، به این معنا که جراحی باریاتریک نمی تواند قطعا مسئول تمام این نتایج باشد.
نویسنده اصلی این تحقیق، دکتر David Fisher، که خود جراح باریاتریک است، گفت: در حالت ایده آل، کارآزمایی های بالینی تصادفی، یافته های ما را تأیید یا رد خواهند کرد، اما چنین آزمایش هایی گران و دشوار هستند و احتمالا قابل اجرا نمی باشند، زیرا برای ارزیابی این نتایج نسبتا نادر، باید تعداد بیماران شرکت کننده در تحقیق کافی باشد که کمتر امکان پذیر است. نتایج این مطالعه در JAMA منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/bariatric-surgery-linked-with-reduced-risk-of-coronary-artery-disease,-stroke-and-death-95250254.html